Meerjarig beeld 2025 - 2027
De uitkomst van de meerjarenraming geeft het volgende beeld (bedragen x € 1.000):
2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|
Uitkomst meerjarenraming 2025-2027 | 235 | 442 | /- 414 |
De meerjarenraming 2024-2026 liet een positieve meerjaren-uitkomst zien van € 0,9 miljoen in 2026. In de actualisatie 2023 is hier een verslechtering in opgetreden met name door de verwerking van nieuwe CAO. Geraamd tekort werd daardoor € 2,3 miljoen in 2026. Dit tekort nam verder toe bij de Voorjaarsnota tot een tekort van € 3,0 miljoen. Ten opzichte hiervan heeft zich in deze conceptbegroting 2024 voor 2026 een verbetering van ca. € 3,4 miljoen voorgedaan. Het tekort voor dat jaar wijzigt in een positief saldo van circa € 0,4 miljoen. Deze verbetering wordt met name veroorzaakt door de positieve ontwikkeling van het accres.
In 2027 is er sprake van een nadelige ontwikkeling van ca. € 0,8 miljoen t.o.v. het positieve saldo van € 0,4 miljoen in 2026. Deze ontwikkeling wordt met name veroorzaakt door de voorziene kapitaallasten vanuit het investeringsplan en door areaaluitbreiding.
Hiermee blijft onze boodschap uit de voorjaarsnota overeind. Vanaf 2027 is het onzeker of afdoende financiële middelen van het Rijk beschikbaar komen. De huidige politieke situatie in ons land maakt deze onzekerheid niet kleiner. Ons college onderkent de noodzaak om hierop voorbereid te zijn. Daarom onderzoeken wij nog deze bestuursperiode, in afstemming met uw raad, de mogelijkheden om te komen tot flexibeler (‘slimmer’) begroten. Niet alleen zijn we hiermee beter voorbereid als er op termijn de noodzaak is om te bezuinigen. Maar ook stelt dit ons als wendbare organisatie beter in staat om de middelen te richten op de opgaven die uw raad het meest belangrijk vindt.
De belangrijkste ontwikkelingen in de periode 2025 tot en met 2027 zijn als volgt (bedragen x € 1 miljoen):
Lagere uitgaven/hogere inkomsten | ||
---|---|---|
Softwarepakketten Financiën, Belastingen en Facilitair | 0,2 V | |
Energie | 1,3 V | |
Opbrengst OZB | 0,9 V | |
Ingroeipad herverdeling AU | 2,4 V | |
Hervormingsagenda Jeugd | 0,5 V | |
JADS | 0,7 V | |
Incidentele aanvulling reserves | 0,8 V | |
6,8 V | ||
Hogere uitgaven/lagere inkomsten | ||
Rendement Essent-gelden | 1,7 N | |
Veiligheidsregio | 0,3 N | |
Nieuw beleid bestuursakkoord | 1,0 N | |
Areaaluitbreiding | 1,3 N | |
Kapitaallasten | 2,4 N | |
Onderhoud Onderwijshuisvesting | 0,2 N | |
Vervallen Lage inkomensvoordeel | 0,3 N | |
7,2 N | ||
Totaal | -/- 0,4 N |
Incidenteel Nieuw Beleid VJN 2024
In de in de financiële hoofdlijnen aangehaalde kernboodschap van de voorjaarsnota 2024 gaven wij onder meer aan, dat we fors incidenteel ruimte voorzagen voor nieuw beleid. Ook zagen wij mogelijkheden om incidenteel nieuw beleid te voorzien van dekking vanuit reserves, zoals het Sociaal&Zorgfonds en Grote werken, en vanuit rijksbijdragen. In de voorjaarsnota legden wij u daarom een pakket aan voorstellen incidenteel nieuw beleid voor. Dit pakket is met één uitzondering nu integraal opgenomen in deze begroting. Deze uitzondering betreft de € 1,1 miljoen die we minder beschikbaar hebben voor incidenteel nieuw beleid. Deze brengen we in mindering op de aan te houden extra financiële buffer. Deze buffer was voor een bedrag van € 3,2 miljoen opgenomen in de voorjaarsnota en stellen we nu bij naar € 2,1 miljoen.
Str ucture el evenwicht
Wanneer het meerjarensaldo wordt geschoond voor incidentele baten en lasten ontstaat het volgende beeld (bedragen x € 1.000):
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|
Concept uitkomst meerjarenbegroting | 0 | 235 | 442 | -/- 414 |
Saldo incidentele baten en lasten | -1.959 | -2.116 | -186 | 0 |
Uitkomst begroting excl. saldo incidentele baten en lasten | 1.959 | 2.351 | 628 | -/- 414 |
Zoals uit bovenstaand overzicht blijkt is de begroting structureel en reëel in evenwicht. Voor een overzicht van de incidentele baten en lasten verwijzen wij u naar de gelijknamige bijlage .