Nieuw beleid incidenteel (bedragen x € 1.000)
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Talentontwikkeling via twee instrumenten: 1. Insights Discovery en 2. Gamification | -250 | -250 | 0 | 0 | |
In kaart brengen van talent (ongeveer 1200 deelnemers) en het groeiperspectief van medewerkers in beeld brengen via het instrument Insights Discovery. Via gamification werven we gericht op competenties (en niet op diploma's). Gamification brengt ook talent van medewerkers in beeld. Aanbieden van duidelijke loopbaanpaden om medewerkers te ontwikkelen in richtingen waarin de functies schaars zijn, binnen de organisatie of samen met andere gemeenten, volgen later. | |||||
Organisatieontwikkeling | -135 | -135 | 0 | 0 | |
Komen tot nieuwe bedrijfsvisie (organiseren bijeenkomsten, inspiratiesessies met externen, creatieve sessies om ideeën te genereren) + implementeren (communicatie-aanpak, trainingen voor leidinggevenden en medewerkers, open koffies met externe sprekers). | |||||
Doorontwikkeling arbeidsmarktcommunicatie | -130 | 0 | 0 | 0 | |
Het inzetten van communicatie middelen zoals mediacampagnes en campus recruitment naar interne en externe arbeidsdoelgroepen met als doel het werven van nieuwe medewerkers en het positief beïnvloeden van onze werkgeversmerk. | |||||
Structuurfonds | -10000 | 0 | 0 | 0 | |
Storting Structuurfonds | |||||
Sociaal Domein | -6000 | -3000 | 0 | 0 | |
Voor jeugdzorg houden we rekening met een afnemende groei van het gebruik en stabilisatie van de kosten na 2026. Dat is in lijn met de landelijke hervormingsagenda jeugd die erop is gericht om op termijn te komen tot een financieel houdbaar stelsel. Het principeakkoord tussen Rijk en VNG van april 2023 geeft enige verlichting, maar neemt het risico niet weg dat het Rijk na 2026 bezuinigingen inboekt, zonder dat hier reële kostenbesparende rijksmaatregelen tegenover staan. In dat geval zullen we mogelijk geconfronteerd worden met aanzienlijke tekorten | |||||
Sociaal Domein | 6000 | 3000 | 0 | 0 | |
Dekking vanuit Sociaal & Zorgfonds | |||||
Herallocatie restant kredieten voor investering ventilatie | 18 | ||||
De werkzaamheden op de locatie Schrijverke zijn afgerond. We heralloceren het overgebleven krediet. | |||||
Her-allocatie restant kredieten voor investering ventilatie | 250 | 0 | 0 | ||
De werkzaamheden op de locatie Schrijverke zijn afgerond. We heralloceren het overgebleven krediet | |||||
Her-allocatie restant kredieten voor investering ventilatie | 45 | 0 | 0 | 0 | |
De werkzaamheden op de locatie Meander zijn afgerond. We heralloceren het overgebleven krediet. | |||||
Her-allocatie restant kredieten voor investering ventilatie | -313 | 0 | 0 | 0 | |
De werkzaamheden op de locaties Schrijverke en Meander zijn afgerond. Op de hiervoor beschikbare middelen hebben we een gezamenlijk ‘restant’ krediet over van 313K. We hebben eerder besloten om deze middelen toe te voegen aan de middelen voor ventilatie op die ruimtes in onze kindcentra die we verhuren aan maatschappelijke partners zoals de kinderopvang . Kosten voor verduurzaming van kinderopvang zijn niet meegenomen in de ramingen voor verduurzaming van scholen elders in deze voorjaarsnota. We her alloceren de overgebleven middelen naar één krediet voor investeringen in ventilatie. | |||||
Toezicht en handhaving Jeugd (Gelijke kansen op talentontwikkeling) en Wmo (Gezondheid) | -250 | -250 | 0 | 0 | |
In het bestuursakkoord is aangegeven dat we willen intensiveren op toezicht en handhaving / fraude-aanpak bij jeugdhulp en Wmo. Zo mogelijk doen we dat in samenwerking met de regio. Vooruitlopend daarop starten we in ’s-Hertogenbosch een pilot, waarbij we de toezichtcapaciteit uitbreiden en de resultaten daarvan na 2 jaar evalueren. | |||||
Toezicht en handhaving Jeugd (Gelijke kansen op Talentontwikkeling) en Wmo (Gezondheid) | 250 | 250 | 0 | 0 | |
Dekking reserve Sociaal & Zorgfonds | |||||
Ouderen/Respijtzorg/Mantelzorg/eenzaamheid/Dementie | -500 | 0 | 0 | 0 | |
Met de dubbele vergrijzing willen we extra investeren om onze oudere inwoners prettig thuis te laten wonen. We intensiveren onze inzet en activiteiten op het gebied van respijtzorg/mantelzorg/ voorkomen van eenzaamheid. Daarnaast willen we de pilot sociale benadering dementie verder uitbreiden naar een andere wijk (Zuid/Binnenstad). | |||||
Ouderen/Respijtzorg/Mantelzorg/eenzaamheid/Dementie | 500 | 0 | 0 | 0 | |
Dekking vanuit IZA/GALA middelen | |||||
Verhogen inkoopprocedure Basisondersteuning | -400 | 0 | 0 | 0 | |
In 2023 en 2024 wordt gewerkt aan de nieuwe basisondersteuning. In deze nieuwe inkoopprocedure wordt een nieuwe inkoopstrategie en inkoopkader ontwikkeld voor zowel professionele als informele partijen, via het voeren van gesprekken met inwoners en bestaande en nieuwe partijen. Hierdoor is het mogelijk de algemeen toegankelijke ondersteuning in onze gemeente goed aan te laten sluiten bij de maatschappelijke ontwikkelingen en behoeften. Om dit te kunnen vormgeven wordt geïnvesteerd in beleids- en adviescapaciteit, hiervoor is een voorbereidingsbudget nodig. | |||||
Nieuwe inkoopprocedure Basisondersteuning | 400 | 0 | 0 | 0 | |
Dekking reserve Sociaal & Zorgfonds | |||||
Verstevigen basisaanbod | -150 | -35 | -35 | -35 | |
Door de aanhoudende inflatie als gevolg van de energie- en koopkrachtcrisis en het inzetten op het tegengaan nietgebruik zien we een toename in het gebruik van regelingen en voorzieningen. De toename is sterk zichtbaar geworden in het aantal verstrekkingen bij Stichting Leergeld en het aantal klanten bij de Voedselbank. De verwachting is dat de energie- en koopkrachtcrisis nog niet achter de rug is, daarom zien we noodzaak het basisaanbod binnen het armoede- en schuldenbeleid te verstevigen. Naast de al zichtbare en verwachte toename als gevolg van de koopkrachtcrisis, verwachten we ook dat de Bossche Pas zal resulteren in een beter bereik van de minima doelgroep. Dit kan op termijn leiden tot een stijging van de kosten voor deze regelingen. | |||||
Verstevigen basisaanbod | 150 | 35 | 35 | 35 | |
De hogere huur voor de nieuwe locatie voor de voedselbank wordt gedekt binnen de bestaande middelen van het programma gelijke kansen op financiële zelfredzaamheid. | |||||
Verstevigen basisaanbod | -200 | 0 | 0 | 0 | |
Verstevigen basisaanbod | 200 | 0 | 0 | 0 | |
Dekking vanuit de bestaande middelen van het programma gelijke kansen op financiële zelfredzaamheid. | |||||
Onderwijsmakelaar | -24 | -56 | 0 | 0 | |
In 2021 zijn MO, Weener XL en in samenwerking met het Koning Willem 1 College (KW1C) gestart met de pilot “onderwijsmakelaar”. De onderwijsmakelaar ondersteunt jongeren tussen 16 en 27 jaar bij niet-onderwijsinhoudelijke zaken. Bijvoorbeeld door zaken te regelen zoals kinderopvang, studiefinanciering, boeken bestellen, contact met instanties, opbouwen van een sociaal netwerk. De doelgroep bestaat vooral uit nieuwkomers, jongeren met onvoldoende kennis en vaardigheden om randvoorwaardelijkheden rondom een studie te organiseren en een beperkt sociaal netwerk. Met deze preventieve inzet draagt de onderwijsmakelaar bij aan het tegengaan van voortijdig schooluitval. De verwachting is dat dit medio 2025 een wettelijke taak wordt voor gemeenten via de wet 'Van School naar Werk'. We rekenen erop dat financiële middelen van het Rijk meekomen met de invoering van deze nieuwe wet. Het college stelt voor de kosten van de onderwijsmakelaar tot de invoering van de nieuwe wet op te vangen met incidentele middelen. | |||||
Onderwijsmakelaar | 24 | 56 | 0 | 0 | |
Dekking reserve Sociaal & Zorgfonds | |||||
Jobfinder | -81 | -81 | 0 | 0 | |
In april 2021 zijn MO en Weener XL, gestart met de pilot “jobfinder”. Jongeren tot 27 jaar, die niet zelfstandig een baan kunnen vinden, krijgen ondersteuning van een jobfinder. De jobfinder richt zich op jongeren die iets extra's | |||||
Jobfinder | 81 | 81 | 0 | 0 | |
Dekking vanuit reserve Sociaal & Zorgfonds | |||||
Beheer en exploitatie van de sociaal culturele centra en buurthuizen toekomstbestendig maken | -500 | 0 | 0 | 0 | |
We investeren in de panden van de sociaal culturele centra en buurthuizen. We zetten in op het optimaliseren van het huurdersonderhoud en maken de inrichting aantrekkelijk voor toekomstig gebruik.Daarnaast investeren we in de sociale netwerken en structuren die zorgen voor de exploitatie van de sociaal culturele centra en buurthuizen. Deze investeringen zijn gericht om de huidige activiteiten (voor diverse doelgroepen) te continueren en de dienstverlening aan te laten sluiten bij de toekomstige wensen en mogelijkheden van de inwoners. | |||||
Investeringen onderwijshuisvesting | -7000 | 0 | 0 | 0 | |
We willen dat Bossche leerlingen goed onderwijs krijgen, hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen, en dat ze nieuwe ervaringen opdoen. De onderwijshuisvesting faciliteert dit. We werken aan een lange termijn aanpak op voor de Bossche onderwijshuisvesting. Zo stellen we later dit jaar het Beleidskader Onderwijshuisvesting voor en werken we aansluitend samen met de schoolbesturen toe naar een Integraal Huisvestingsplan. Op korte termijn pakken we een deel van onze onderwijshuisvesting aan, samen met de schoolbesturen en partners in onze kindcentra. We hebben met een aantal ontwikkelingen te maken die ertoe leiden dat we nu extra investeringsruimte nodig hebben. Ten eerste hebben we te maken met stijgende bouwkosten. Hier hebben we bij | |||||
Investeringen onderwijshuisvesting | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ook de schoolbesturen zetten zich in voor de verbetering van het binnenklimaat en de ventilatie. Zo investeerden verschillende schoolbesturen het afgelopen jaar met behulp van een SUVIS bijdrage in de verbetering van de ventilatie-installatie van scholen. Eerder hebben we al besloten om hier financieel aan bij te dragen voor de ruimtes die wij als gemeente verhuren aan onze maatschappelijke partners zoals de kinderopvang. We zien nu dat dit grotere investeringen vraagt dan waar de schoolbesturen van uitgegaan zijn, als gevolg van gestegen bouwkosten. Hierdoor staat de realisatie onder druk. In lijn met andere Brabantse gemeenten stellen we voor hieraan een bijdrage te leveren. Daarvoor trekken we 1 mln extra uit. Tot slot investeren we in de Internationale Schakelklas (ISK). De ISK verzorgt het nieuwkomersprogramma in het voortgezet onderwijs aan jongeren met een migratieachtergrond. De ISK is nu tijdelijk gehuisvest in het voormalige Jeroen Bosch College. We willen deze school een stabiele en zekere leeromgeving bieden in het naar verwachting vrijkomende Dieze College. We streven naar onderwijshuisvesting voor de ISK in een harmonicamodel, omdat de instroom van leerlingen in de tijd sterk fluctueert. Het vrijkomende Dieze College is ook in beeld voor andere maatschappelijke functies. Door te werken met een harmonicamodel kunnen we hier naar verwachting ook beter ruimte bieden. We hebben voor de herhuisvesting van de ISK reeds € 500k beschikbaar (Rijksgelden Onderwijshuisvestingsbudgetten asielzoekers). Op basis van onze berekeningen hebben we daarnaast nog € 500k gemeentelijke investering nodig. | |||||
Tom at Work | -91 | -91 | 0 | 0 | |
TOM at work richt zich op jongeren van 23 tot 27 jaar die langere tijd belemmeringen ervaren om aan het werk of naar school te gaan. Voor deze jongeren zijn er weinig voorzieningen. Ze krijgen vanuit de T.O.M. methodiek begeleiding bij het vinden van een baan en het vormgeven van hun leefinrichting. Deze methodiek is succesvol omdat hij bestaat uit intensieve begeleiding, het werken aan persoonlijke doelen met veel zorg en aandacht. Het college heeft hiervoor in 2020 een pilot gestart, uitgevoerd in samenwerking tussen MO en Weener XL. In schooljaar 2020-2021 zijn er 19 jongeren aangemeld en in schooljaar 2021-2022 17 jongeren. Binnen de pilot is er over de gehele 2 jaar een uitstroompercentage naar werk en onderwijs behaald van 70%. Dit is een hoog uitstroompercentage naar werk, omdat dit een doelgroep is die intensief begeleid moet worden voordat ze überhaupt in staat zijn om te gaan werken of die veelal buiten het zicht van instanties blijft. Het college is de pilot gestart ter voorbereiding op de nieuwe wet 'van school naar werk'. De nieuwe wet wordt medio 2025 ingevoerd. We rekenen erop dat financiële middelen van het Rijk meekomen met de invoering van deze nieuwe wet. Om de dienstverlening van TOM at Work tot die tijd te continueren is 1,89 fte nodig, waarvan 0,76 fte structureel binnen bestaande budgetten kan worden opgevangen. Totdat het Rijk met nieuwe middelen komt vangen we de kosten op vanuit de reserve Sociaal & Zorgfonds. | |||||
Tom at work | 91 | 91 | |||
Dekking Sociaal & Zorgfonds | |||||
Burgerberaad | -100 | 0 | 0 | 0 | |
We trekken geld uit om aan de slag te gaan met bestuurlijke vernieuwing en onze lokale democratie. In ieder geval gaan we experimenteren met vormen van burgerberaad. We haken daarvoor aan op grote maatschappelijke opgaven | |||||
Herinrichting Knooppunt Zandzuigerstraat | 0 | 0 | -5000 | 0 | |
Dit project is onderdeel van het totale NOVEX programma. De herinrichting betreft de afwaardering van autoinfrastructuur ten gunste van fietsstructuur, vergroening en woningbouw. Door herinrichting van dit knooppunt kan de vrijkomende ruimte benut worden ten behoeve van ca 100 extra woningen. De kosten worden globaal ingeschat op € 5,0 miljoen. Voor dit project wordt een NOVEX bijdrage verwacht van € 1,875 miljoen en een verwachte bijdrage vanuit de gebiedsontwikkeling van € 780.000. Met de verdere uitwerking van het project zal blijken of de nu opgenomen kostenraming met aangegeven (gedeeltelijke) dekking haalbaar zijn. | |||||
Herinrichting Knooppunt Zandzuigerstraat | 0 | 0 | 1875 | 0 | |
Rijksbijdrage NOVEX | |||||
Herinrichting Knooppunt Zandzuigerstraat | 0 | 0 | 780 | 0 | |
bijdrage grondexploitatie | |||||
Herinrichting Knooppunt Zandzuigerstraat | 0 | 0 | 2345 | 0 | |
Reserve Grote Werken | |||||
Flankerend pakket maatregelen mobiliteitstransitie | 134 | 134 | 134 | 134 | |
Het pakket aan maatregelen is hoofdzakelijk gericht op duurzame mobiliteit en daardoor wordt een deel van het beschikbare budget hiervoor ingezet | |||||
Flankerende pakket maatregelen mobiliteitstransitie | -268 | -268 | -268 | -268 | |
Het pakket aan maatregelen in het kader van mobiliteitstransitie is onderdeel van het totale NOVEX programma. Het betreft pakket aan maatregelen bestaande uit onder andere werkgevers- en scholenaanpak, gedragscampagnes en 'Smart"-toepassingen. | |||||
Flankerend pakket maatregelen mobiliteitstransitie | 134 | 134 | 134 | 134 | |
Rijksbijdrage NOVEX | |||||
Uitbreiding snelfietsroute Zaltbommel- 's-Hertogenbosch voor hulpdiensten | 0 | -1000 | 0 | 0 | |
Binnen het lopende project snelfietsroute Zaltbommel- 's-Hertogenbosch wordt ter plaatse van de verbinding tussen de Bossche Stadsdelta en snelfietsroute F2 de route geschikt gemaakt voor hulpdiensten. Dit project is onderdeel van het bestuursakkoord en opgenomen in het totale NOVEX programma. De totale kosten worden geraamd op € 1,0 miljoen. Voor dit project wordt een NOVEX bijdrage verwacht van € 375.000. | |||||
UItbreiding snelfietsroute Zaltbommel-'s-Hertogenbosch voor hulpdiensten | 0 | 375 | 0 | 0 | |
Rijksbijdrage NOVEX | |||||
Versterken HOV structuur | 0 | 0 | -3750 | 0 | |
Het versterken van HOV-structuur is onderdeel van totale NOVEX programma. Het gaat hier om het creëren van snelle OV-verbindingen tussen het HOV-netwerk enerzijds en grote werklocaties en buitenwijken anderzijds (sneldiensten met minimale stops). | |||||
Versterken HOV-structuur | 0 | 0 | 1875 | 0 | |
Rijksbijdrage NOVEX | |||||
Versterken HOV-structuur | 0 | 0 | 1000 | 0 | |
Reserve Grote Werken | |||||
Versterken HOV-structuur | 0 | 0 | 575 | ||
Inzet restant investeringspost verkeersregelinstallaties en verkeersmanagement | |||||
Herinrichting Parellelweg en Magistratenlaan | 0 | -200 | -200 | -1600 | |
Herinrichting van de Parallelweg en Magistratenlaan is onderdeel van het totale NOVEX programma. Met de herinrichting van de Magistratenlaan wordt meer ruimte gemaakt voor doorstroming (voor actieve mobiliteitsvormen) van het langzaam verkeer in combinatie met vergroening en meer verblijfskwaliteit. De route over de parallelweg is een belangrijke verbinding van het station met de nieuwe gebiedsontwikkelingen in de noordelijke spoorzone. Met de herinrichting van de Parallelweg ligt de nadruk op voetgangers, fietsers, vergroening en verblijfskwaliteit. De totale kosten worden geraamd op een bedrag van € 2,0 miljoen. Voor dit project wordt een NOVEX bijdrage verwacht van € 750.000 en een verwachte bijdrage vanuit de gebiedsontwikkeling van € 625.000. | |||||
Herinrichting Parallelweg en Magistratenlaan | 0 | 0 | 0 | 750 | |
Rijksbijdrage NOVEX | |||||
Herinrichting Parallelweg en Magistratenlaan | 0 | 0 | 0 | 625 | |
bijdrage grondexploitatie | |||||
Herinrichting Parallelweg en Magistratenlaan | 0 | 200 | 200 | 225 | |
Inzet investeringspost aanpak onveilige infrastructuur en verkeersmaatregelen | |||||
Versterken fietsnetwerk | 0 | -874 | -874 | -876 | |
Het versterken van het fietsnetwerk is onderdeel van het totale NOVEX programma. Het dient een pakket aan maatregelen te zijn die de fietsinfrastructuur versterken zowel qua bereikbaarheid als veiligheid en (betrouwbare) snelheid. Ook dienen de maatregelen de aansluiting naar en vanuit de regio te versterken, zoals verbreding bestaande fietspaden, realisatie van fietsstraten/snelfietsroutes, maken van aansluitingen ten behoeve van de fietsring, etc.. Voor de Snelfietsroute Zalbommel - 's-Hertogenbosch wordt een bedrag van € 2,0 miljoen ingezet ter financiering van het tekort voor realisatie van deze snelfietsroute. Co-financiering hiervoor vindt plaats binnen het programma MIRT A2 Deil-Vught. | |||||
Versterken fietsnetwerk | 0 | 437 | 437 | 438 | |
Rijksbijdrage NOVEX | |||||
Versterken fietsnetwerk | 0 | 437 | 437 | 438 | |
Inzet investeringspost fietspaden | |||||
Milieuonderzoeken | -97 | 0 | 0 | 0 | |
Incidentele onderzoeken naar (actuele) milieu thema's, zoals stikstofdepositie en laag frequent geluid. | |||||
Milieuonderzoeken | 97 | 0 | 0 | 0 | |
Betreft budget in het kader van trillingsproblematiek spoor, weg en lucht. Voorstel is om breder te inzetten in het kader van milieu | |||||
Flexwoningen | -700 | -700 | 0 | 0 | |
Om de druk op de woningmarkt ook op korte termijn te verlichten, realiseren we flexwoningen. In lijn met het Bestuursakkoord werken we inmiddels aan locaties voor de vijfde tranche flexwoningen. We zien dat de beschikbare locaties steeds vaker complex zijn. Dat maakt de (toch al krappe) bussinescase nog lastiger. Om ook de komende projecten haalbaar te maken, willen we financieel bijdragen (in de vorm van plankosten, leges en bouwrijp maken). Door dit budget beschikbaar te stellen is het realiseren van de projecten niet afhankelijk van subsidies van het Rijk. | |||||
Klimaatbos | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Betreft realisatie van een klimaatbos tussen de Groote Wielen en de Grintweg. Uitwerking en invulling van dit klimaatbos dient nog plaats te vinden. | |||||
Onderwijsmakelaar | 35 | 84 | 0 | 0 | |
dekking S&Z fonds | |||||
Onderwijsmakelaar | -35 | -84 | 0 | 0 | |
Totaal | -18.815 | -1.710 | -300 |