Wat willen we bereiken?
|
---|
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2024 | Ambitie 2026 |
---|---|---|---|
Het percentage ouders dat vindt dat de hulp aansluit bij de vraag | 80% | 80% | 82% |
Bron:Cliëntervaringsonderzoek jeugdhulp | |||
Het percentage jeugdigen <18 jaar dat jeugdhulp krijgt | 12% | 12% | 12% |
Bron:CBS | |||
Het aantal jeugdigen in verblijf | 375 | 340 | 325 |
Bron:CBS |
Wat gaan we er voor doen?
We werken aan een nieuwe werkwijze met een multidisciplinair team voor (kwetsbare) jeugdigen die niet langer in een verblijfsinstelling hoeven te wonen. We willen hen beter voorbereiden op een zo zelfstandig en zelfredzaam leven als mogelijk, door eerder aandacht te hebben voor de overgang naar volwassenheid. Daarbij kijken we ook naar randvoorwaarden zoals school en werk, hulp, netwerk, wonen en financiën | |
We streven naar meer gezinsgericht verblijf als kinderen niet thuis kunnen opgroeien. We zetten in op werving van meer pleegouders, en we breiden het aantal en de typen gezinshuizen uit. We ondersteunen pleegouders en gezinshuizen via de aanpak Wraparound care om uitval te voorkomen. Wraparound care is het inzetten van interventies gericht op het vergroten van de draagkracht en het ontlasten van pleegouders en gezinshuisouders | |
We stimuleren de groei naar zelfstandigheid inclusief het zo zelfstandig mogelijk wonen van 16 tot 27-jarigen door middel van het ondersteunen van de ontwikkeling van lokale doorbraakteams, het netwerkversterkend werken, de inzet van steunfiguren (JIM) en het ondersteunen van het realiseren van passende wooninitiatieven. | |
We ondersteunen de ontwikkeling van interventies met als doel langdurig residentieel (7X24 uurs) verblijf te voorkomen. | |
We stimuleren dat jeugdigen zo snel mogelijk passende hulp krijgen op een passende plek door middel van de inzet van verklarende analyse, een gezinsgerichte aanpak en het betrekken van het netwerk van het gezin. | |
We zetten ons in voor een integrale aanpak voor veiligheid in afhankelijkheidsrelaties middels de visie gefaseerd samenwerken aan veiligheid en bereiden ons voor op het ontwikkelen van een regionaal veiligheidsteam volgens het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. | |
We zetten ons in op het inbedden van het programma Scheiden zonder Schade: we scholen toegangsteams in het omgaan met scheidingscasuïstiek en werken toe naar een integrale beslisboom van gespecialiseerd hulpaanbod bij scheidingen. | |
We blijven inzetten op een korte wachttijd bij de gemeentelijke toegang tot jeugdhulp (< twee weken), zodat jongeren snel doorverwezen kunnen worden. | |
We zetten in op een goede samenwerking tussen de verwijzers (huisarts/jeugdarts/gemeentelijke toegang) naar jeugdhulp zodat zij elkaar snel weten te vinden. Er kan dan in gezamenlijkheid een goede analyse plaatsvinden zodat kinderen en jongeren eerder de juiste ondersteuning of hulp krijgen die ze nodig hebben. | |
Op plekken waar kinderen en jongeren komen is hulp meer bespreekbaar, tijdiger beschikbaar en daarmee laagdrempeliger en toegankelijker. Dit doen we door een aantal acties uit te voeren: | |
We ontwikkelen een (collectief) hulpaanbod op scholen en zorgen voor uitbreiding van praktijkondersteuners jeugd-GGZ bij de huisartsen als alternatieven voor lichte jeugdhulp | |
We starten samen met het (speciaal) onderwijs Zorg in Onderwijstijd (ZiO). Deze hulp vindt plaats binnen schooltijd. | |
We voeren het plan van aanpak Verbetermaatregelen Jeugdbescherming uit, waaronder de versterking van de tandemfunctie tussen de gemeente en de gecertificeerde instelling. Dit moet leiden tot een betere samenwerking tussen de gemeente en de gecertificeerde instelling en een betere dienstverlening voor de inwoner | |
We maken gebruik van data-analyses voor het gesprek met aanbieders over de effectiviteit van de geboden jeugdhulp. | |
We hebben specifiek aandacht voor complexe scheidingen en toetsen binnen een pilot de werkwijze van de gezinsadvocaat voor complexe scheidingen waar geen ander passend aanbod voor is |