Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2024 | Ambitie 2026 |
---|
Het percentage kinderen van 0-4 jaar met een indicatie dat deelneemt aan de voor- en vroegschoolse educatie (VVE-arrangementen) | - | > 90% | >95% |
---|
Bron:Peutermonitor | | | |
---|
Het percentage leerlingen dat voortijdig het onderwijs verlaat | 1,8% | < 2% | <1,5% |
---|
Bron:DUO | | | |
---|
Het percentage jongeren dat onvoldoende mentaal welzijn ervaart | 27% | 24% | 20% |
---|
Bron:GGD Corona Gezondheidsmonitor 2021 (gemeten volgens de MHI-5) | | | |
---|
Wat gaan we er voor doen?
Voor de kinderen van 0-4 jaar: · Kansrijke start/ de eerste duizend dagen: Samen met het medische en het sociaal domein zorgen we ervoor dat (aanstaande) ouders in een kwetsbare situatie tijdig de juiste zorg en ondersteuning ontvangen aansluitend op hun hulpbehoefte. Dit betekent dat we toewerken naar een lokale ketenaanpak Kansrijke Start waarin samenwerkingsafspraken zijn gemaakt met partners rondom de eerste duizend dagen van een kind, inclusief de inzet van effectief bewezen interventies. · Onderwijskansen- en VVE-beleid: Met Voor- en vroegschoolse educatie zetten we in op (taal)ontwikkeling met als doel een goede start in het basisonderwijs. Dit doen wij onder meer door een dekkend aanbod van (VVE-)peuterarrangementen, een goede toeleiding er naar toe en taalstimulerende activiteiten. |
Voor de kinderen van 4-12 jaar: · Onderwijskansen- en VVE-beleid: Met het Onderwijskansenbeleid zetten we in op het voorkomen dan wel verkleinen van taalachterstanden bij kinderen in de leeftijd van 0-13 jaar door taalstimulerende activiteiten als ook het nieuwkomersonderwijs. · Kansrijk adviseren en Kansrijk plaatsen: we ontwikkelen een aanpak samen met scholen die als doel heeft dat elk kind een kansrijk advies krijgt en kansrijk geplaatst wordt op het middelbaar onderwijs. We willen de cijfers van onderadvies (lager advies voor voortgezet onderwijs dan past bij schoolprestaties) verlagen zodat meer kinderen in ’s-Hertogenbosch meteen na de basisschool op de passende plek verder gaan leren en ontwikkelen. |
Voor de jongeren van 12-18 jaar: · Samen met de scholen voeren we de uitvoeringsagenda uit van het Actieplan Mentaal Welzijn, waarmee we leerlingen van het voortgezet onderwijs ondersteunen om hun mentale weerbaarheid te vergroten. Hiervoor zetten we in op veerkracht, een luisterend oor en op hulp met een laagdrempelige inloopvoorziening voor jongeren van 12-27 jaar. · Als gevolg van de Coronapandemie is het aantal voortijdig schoolverlaters de afgelopen jaren zowel landelijk, als lokaal fors toegenomen. We zetten in 2024 extra capaciteit in op scholen om sneller te kunnen handelen en tijdig op te kunnen schalen naar hulpverlening bij belemmeringen om schooluitval te voorkomen. We leggen daarbij de nadruk op de aanwezigheid op school en het vergroten van de zelfredzaamheid van jongeren. Dit doen we door: o Het aanwezigheidsprotocol als hulpmiddel om zo snel mogelijk actie te ondernemen bij verzuim en met een eenduidige werkwijze het verzuim in beeld te krijgen, te voorkomen en te bestrijden. o Aanwezigheidscoaches in te zetten die na een verzuimmelding in gesprek gaan met de jongere, het gezin en de mentor om (on)zichtbare belemmeringen in kaart te brengen en samen te zoeken naar oplossingen. o Onderwijsmakelaars op school in te zetten en studenten te ondersteunen bij niet onderwijs gerelateerde zaken, zoals wonen, OV en kinderopvang en door te verwijzen naar de juiste organisatie/ instantie. o De mogelijkheden te verkennen om overstapcoaches in te zetten, specifiek voor VO-leerlingen (Havo en VMBO) die de overgang maken naar het MBO. In regio Noordoost Brabant zijn hier positieve ervaringen mee; het aantal havisten in na een tussenjaar op het MBO succesvol hun diploma haalt is gestegen |
Voor jongeren van 18-27 jaar: · Met de onderwijsinstellingen voor mbo, hbo en wo voeren we het Bossche Onderwijsinnovatie Akkoord uit. Studenten werken aan multidisciplinaire en multilevel opdrachten binnen de thema’s gezondheid, data en leefbaarheid. |
Voor leerlingen van primair en voortgezet onderwijs: · Bossche Educatieve Agenda: Samen met de kinderopvang, het basis- en voorgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs en onze educatieve partners waaronder Huis73 en 's-PORT voeren we de Bossche Educatieve Agenda uit met als doel dat ieder kind en iedere jongere zich kan ontwikkelen tot een zelfbewuste en (veer)krachtige burger. · We ontwikkelen samen met de community Gelijke Kansen de programmalijn Samenwerken met ouders: we versterken bestaande en ontwikkelen nieuwe initiatieven die zijn gericht op een goede samenwerking met ouders/verzorgers van kinderen in de leeftijd –9 maanden t/m 18 jaar. · TOP-tijd in West: Samen met de TOP-tijd coalitie in West organiseren we een buitenschools aanbod voor alle kinderen en jongeren in West. Dit buitenschools aanbod biedt kinderen en jongeren nieuwe ervaringen en geeft hun de kans om hun talenten te ontdekken. We monitoren de aanpak en breiden uit wanneer rijksbeleid dit mogelijk maakt. · Uitvoering van de in 2023 vastgestelde Verordening Leerlingenvervoer. Toepassen van de uitgangspunten van jongerenparticipatie en het Bossche Jongerenparticipatiemodel bij de werkzaamheden voor jongeren. · Onderwijshuisvesting: opstellen van het Integraal Huisvestingsplan 2024-2038. |